Akkumulátoros önjárású szóló trolibusz
(a Szegedi Közlekedési Társaság részére)
A 12 m hosszú trolibusz egy SKODA 21Ab típusú autóbuszból került átépítésre, a Szegedi Közlekedési Társaság részére, hagyományos aszinkron hajtásrendszerrel.
Ennek a projektnek a keretében társaságunk, a Sedulitas-Pro Kft a járművet egy modern, CAN-Open alapú járművezérlő rendszerrel, valamint egy saját fejlesztésű vontatási akkumulátor-rendszerrel. Cégünk készítette el a vázátalakítási dokumentáció azon részét, mely lehetővé tette, hogy a saját tervezésű vontatási akkumulátor ládák a trolibusz hátuljábe legyenek beépíthetőek.
Az új járművezérlő rendszer biztosítja a klasszikus járművillamossági funkciók (külső-belső világítások, ajtók, vezetőtéri- és utastéri fűtések, szellőztetések, stb.) működtetését, diagnosztizálását. A rendszer tartalmaz egy színes, interaktív kijelzőt is a járművezető és a diagnosztizálást végző műszaki személyzet számára.
A trolibusz nagy energiasűrűségű, sorba kapcsolt, LiFeYPO 4 akkumulátor cellákkal lett ellátva, melyek nagyáramú kontaktorok segítségével kapcsolódnak rá a trolibusz nagyfeszültségű rendszerére. A vontatási akkumulátor telep névleges feszültsége 384 V DC, kapacitása pedig 90 Ah. A trolibusz kalkulált önjáró képessége 4 km, teljes utasterhelés mellett. Tekintettel arra, hogy az alkalmazott akkumulátor cellák működési hőmérséklet tartománya akár 85°C is lehet, ennek megfelelően nincs szükség az akkumulátor fiókok klimatizálására.
Az akkumulátor-felügyeleti rendszer (BMS), mely cégünk fejlesztése méri valamennyi cella feszültségét, hőmérsékletét, ellátja mind a védelmi funkciókat, mind pedig az egyes cellák töltés kiegyenlítését is, amennyiben az üzemeltetés során szükségessé válik. A SedPro BMS alkalmas vasúti járművekbe történő beépítésre. A BMS rendszer CAN-en kapcsolódik a trolibusz központi járművezérlőjéhez, mely lehetővé teszi a diagnosztikai adatoknak a színes kijelzőn történő megjelenítését is.
A vontatási akkumulátor-telep töltését a cégünk által fejlesztett és gyártott, valamint a trolibusz tetejére felszerelt VAT-1-25 típusú vontatási akkumulátor-töltő berendezés végzi. Ez a berendezés is CAN-en kommunikál az akkumulátor-felügyeleti rendszerrel, illetve a trolibusz központi vezérlőjével. A töltőberendezés a telepet állandó árammal, vagy állandó feszültséggel képes tölteni a BMS rendszer parancsainak megfelelően.