Hibrid mozdony
Cégünk készítette el a második keskeny nyomközű MK48-as mozdony hibrid mozdonnyá történő áttervezését is. A modernizáció során a mozdony új dízel-villamos hajtásrendszere egy vontatási akkumulátor teleppel is kiegészült, mely a dízel-generátor és a vontató motorok között kerül elhelyezésre.
Motor beépítésA dízelmotor az extrém vontatási teljesítmény igények kivételével – vontatási akkumulátornak köszönhetően - optimális munkapontban üzemeltethető, mely kisebb üzemanyag fogyasztást eredményez, valamint fékezéskor a mozgási energia egy része villamos energia formájában tárolható és később felhasználható.
A projekt keretében cégünk feladatai voltak:
- megtervezni a mozdony villamos hajtásrendszerét (számítások, elvi sémák elkészítése),
- kiválasztani a dízelmotort, illetve a főgenerátort,
- megtervezni a dízel-generátor gépcsoport összeépítését, illetve a mozdonyba történő beépítését,
- megtervezni a mozdony gépterébe beépülő komponenseket (erősáramú és vezérlő szekrények, folyadékhűtők, akkumulátorfiókok, stb.) tartó keretrendszert,
- megtervezni a Li alapú akkumulátor cellákat tartalmazó fiókokat,
- megtervezni a vezetőpultot,
- elkészíteni a teljes villamos dokumentációt, kábel nyomvonal tervekkel együtt,
- legyártani az erősáramú- és vezérlő szekrényeket,
- legyártani és leszállítani az akkumulátor felügyeleti rendszert,
- leszállítani a vontatómotorokat, hajtáselektronikákat,
- megtervezni és megírni a járművezérlő működtető programját,
- a készre szerelt mozdonyt üzembe helyezni
A mozdonyba nagy megbízhatóságú, kipróbált, sorozatban gyártott, a vasúti üzemre alkalmas villamos berendezések kerültek beépítésre, melyek lehetővé teszik a jármű eddiginél gazdaságosabb üzemeltetését és üzembiztos működését.
A mozdony a hibrid üzemmódú működés mellett, alkalmas tisztán akkumulátoros üzemű vontatásra is, elsősorban a fűtőházon belüli mozgásokra, illetve az állomási körüljárásokra.